Створення і продаж виробів ручної роботи — хендмейд) — хороший спосіб і підробітку, і бізнесу. Цікаво, красиво, а головне — затребуване. Але не можна ігнорувати юридичні питання. Різні порушення-привід для підступів конкурентів і нападок з боку незадоволених клієнтів. І важливо підстрахуватися від незручних питань податкової, перевірок і штрафів. Також хочемо порекомендувати майстерня виробів ручної роботи
Зміст
Як оформити діяльність
У цьому питанні — два аспекти, і вони взаємопов’язані:
1. Оформлення самої діяльності.
2. Вибір системи оподаткування.
Можна працювати в якості самозайнятого або іп. Обидва варіанти підходять, якщо ви маєте намір самі продавати вироби, і хендмейд для вас — нехай маленький, але бізнес.
Чому віддати перевагу:
1. Самозайнятість-основний варіант для майстрів і майстринь. Але річний оборот не повинен перевищувати 2,4 млн рублів на рік. Перевага-невеликий податок: 4% доходу, якщо продаєте звичайним людям, і 6% — якщо підприємцям або компаніям. Немає продажів — немає податків.
2. Індивідуальне підприємництво — більш серйозний варіант, повноцінний бізнес. Він кращий, якщо прогнозований оборот більше 2,4 млн рублів на рік або розрахунки показують, що вигідніше платити податки, передбачені для іп. Можна вибрати ссо і платити або 6% від доходів, або 15% від чистого прибутку (доходи мінус витрати). Можна купити патент, якщо діяльність є в переліку і відповідає регіональним параметрам (в різних регіонах свої умови покупки патенту і різна вартість). Патентна система підходить, наприклад, для виготовлення виробів народних промислів.
Що робити, якщо продаж хендмейд-товарів-нерегулярний підробіток, і самі ви вироби не продаєте? в цьому випадку вибирайте роботу за договором, який укладається з замовником або магазином. Вид договору залежить від характеру домовленостей і каналу збуту.
Найчастіше використовуються:
1. Договір комісії-це коли магазин приймає вироби ручної роботи на реалізацію. Іноді його називають»оренда лавки». Магазин продає хендмейд-товари і перераховує вам гроші за мінусом своєї винагороди. Платити податки (13% пдфо) — ваш обов’язок.
2. Договір підряду-варіант для створення виробів ручної роботи на замовлення. Замовник дає завдання, ви виконуєте, він приймає роботу і платить за неї гроші. Зручно для постійних або великих разових замовлень. Звільняє майстра від розрахунку і сплати податків і внесків — це робить замовник.
Документи на товари ручної роботи
Часто хендмейд продається без всяких супровідних документів. Але це порочна практика-рано чи пізно можуть виникнути проблеми.
До хендмейд-товарів пред’являються такі ж вимоги якості, безпеки, відповідності санпін і іншим нормам, як і до промислової продукції. Важливий не спосіб виготовлення, а вид виробу, його призначення і характеристики.
Можуть знадобитися:
1. Обов’язкова сертифікація-якщо виріб є в переліку продукції для обов’язкової сертифікації.
2. Декларація відповідності-якщо виріб є в переліку декларованої продукції.
3. Відмовний лист-якщо вироби немає в переліках, але воно схоже з одним із зазначених видів продукції або є сумніви в необхідності сертифікації.
4. Опис характеристик виробу — для надання замовнику (покупцеві) інформації про призначення, якість та основні властивості.
Вироби ручної роботи-оригінальна продукція з набором унікальних характеристик. Конкретний виріб, як правило, складно знайти в переліках і нормативах.
Як вирішити питання:
1. Виготовити бирку або помістити інформацію на упаковці. Це, до речі, корисно і в маркетинговому плані.
2. Запросити і отримати в органі сертифікації відмовний лист на конкретний виріб (партію). Якщо підстав для сертифікації не знайдуть-видадуть лист. Якщо знайдуть-вкажуть на необхідність сертифікації або декларування.
3. Врегулювати питання в договорі з посередником або замовником. Якщо ви працюєте за комісійним договором, сертифікація-завдання магазину. Якщо укладається договір підряду, вимоги до якості виробів прописуються в завданні, а порядок перевірки при здачі-приймання роботи — в самому договорі.
Деякі майстри «хитрують» і використовують приставку «сувенірна продукція» до своїх виробів. Дійсно, сувеніри, як правило, не сертифікуються і не декларуються. Але перевіряти потрібно предметно. Наприклад, сувенірний керамічний посуд потрібно декларувати. А багато виробів (хоч сувенірні, хоч ні) повинні відповідати санпін, інакше — адміністративна відповідальність. Зокрема, це стосується дитячих іграшок.
Сертифікацію і декларування проходять тільки іп або юридичні особи. Для громадян, включаючи самозайнятих, такого обов’язку немає. У цьому випадку сертифікація або декларування — завдання магазину (продавця), через який йде реалізація виробів. Така умова краще завбачливо включити в договір.
Проста онлайн-бухгалтерія для підприємців
Сервіс замінить вам бухгалтера і допоможе заощадити. Ельба сама підготує звітність і відправить її через інтернет. Вона розрахує податки, допоможе формувати документи по операціях і не зажадає спеціальних знань.
Підведемо підсумки
Що потрібно зробити для продажу хендмейд-виробів:
1. Зареєструватися в якості іп або самозайнятого — якщо працюєте регулярно і самі продаєте вироби.
2. Оформити договір з посередником (продавцем) або замовником — якщо здаєте вироби в магазин або працюєте на замовлення.
3. Підготувати опис виробу (призначення, склад, властивості) — у вигляді окремого документа, на бирці або упаковці.
4. Визначити, потрібна чи ні сертифікація, хто повинен її проходити-отримаєте відмовний лист, пройдіть процедуру або закріпіть порядок в договорі з посередником (замовником).
Приділіть час формальностям-це забезпечить захист від нападок і дозволить працювати спокійно.
Якщо у поданих у статті переліках декларованої та обов’язкової для сертифікації продукції ваших товарів немає, лист писати не потрібно.
У тому випадку, коли товар схожий з одним із зазначених у переліках, але точних вказівок немає, краще написати лист щоб убезпечити себе.
Так все-таки якщо самозайнятий сам продає вироби, а не через магазин, він повинен потурбуватися сертифікацією і декларацією?
У самозайнятих немає обов’язку проходити сертифікацію і декларування, якщо ви продаєте товар самостійно. Цим займаються іп та юридичні особи.
Якщо ви збираєтеся продавати товари через магазин, то в цьому випадку сертифікація і декларування — обов’язок магазину.