Аварійна сигналізація а-ля bmw

88

вітаю вас шановні самоделкіни! побачив я якось у себе в місті незвичайний режим моргання аварійної сигналізації машини bmw, подвійне швидке моргання з паузою і моє внутрішнє я голосно прокричало — хочу-у-у-у!!!порившись по безкрайніх просторах інтернету, я не зміг знайти схему для реалізації подібного візуального ефекту, зокрема для мого дирчіпеда (мопед rx-8). Або я погано шукав, або все-таки на даний момент в загальному доступі не було такої схеми…я розумію, що зібрати таке реле поворотів найпростіше на мікроконтролері з мінімальною кількістю обв’язки, але я в програмуванні якось дуже не дуже… Від слова зовсім….з цього вирішив спробувати зібрати щось подібне на доступних елементах які можна не дорого купити у китайців. Що з цього вийшло ви можете подивитися на відео.

Зібравши всі ідеї в купу (включаючи матюки), налив чаю з лимончиком і почав чаклувати над схемою. Мені хотілося отримати від реле наступний функціонал: 1-два режими роботи, подвійне швидке моргання з паузою і звичайне, для безпроблемного проходження техогляду. На фанатизм якщо виникнуть питання на діагностиці, то малогабаритна кнопка з фіксацією повинна вирішувати цю проблему.2 — при виключенні аварійки через дві секунди блокується робота тактового генератора і схема переходить в початковий стан. Типо стан reset.

Отже поїхали….в якості тактового генератора використовував інтегральний таймер ne555 (наш аналог кр1006ві1).у ролі декодера для отримання візуального ефекту подвійного моргання взяв лічильник імпульсів з декодером cd4017(наш аналог к561іе8).в якості вузла дозволяє роботу всієї схеми застосував логіку cd4011 (наш аналог к561ла7).і трошки розсипухи, яка займає все вільне місце на:горищі, в сараї, на балконі, в квартирі… Потрібне вибрати!після певної кількості часу проведеного за комп’ютером в програмі протеус і випитих кухлів чаю, в кінці вийшла така схема.

я не стверджую що це єдино правильна схема, просто ділюся результатом своєї роботи з іншими радіоаматорами і не тільки. спочатку я планував використовувати це реле і як реле поворотів, але перешкода від системи запалювання внесла свої корективи. З цього я на мопеді залишив тільки як аварину сигналізацію.схема складається з декількох основних частин: 1-тактовий генератор, що задає загальну частоту на ne555.

2 — декодер подвійного швидкого і звичайного моргання на cd4017.

3 — вузол дозволу роботи всієї схеми (типо сигнал enable) при включенні аварійки.

Я пробував в протеус збирати цю схему на транзисторах. Але простіше і компактніше виявилося на логіці.4-вузол перемикання подвійного швидкого моргання на звичайне.

5 — виконавчого (силового) модуля комутації, простіше кажучи силового транзистора або реле, яке буде моргати поворотниками.

Замість польового транзистора можна прилаштувати реле, трохи перемалювавши плату під наявне у вас реле.

А це можливий варіант підключення аварійної сигналізації з мінімальною кількістю перемикаючих контактів кнопки аварійки.

Можливий варіант підключення однієї контрольки поворотів і аварійки.

Так само різні моделі машин мають різні варіанти підключення контролек поворотів, з цього необхідно звірятися зі схемою вашого авто або мототехніки.

працює це неподобство приблизно так: у вихідному стані повороти і аварійка відключені, запалювання вимкнено. Харчування на схему не подається.при включенні запалювання через нормально-замкнуті контакти вимкненої кнопки аварійки sw2 подається харчування борт мережі +12+14 в на схему. Для стабілізації живлення і захисту схеми від стрибків напруги, основна частина живиться через імпульсний стабілізатор. У мене був під рукою китайський на lm2596. З нього стабілізована напруга + 9в подається на схему.

Аварійна сигналізація і повороти вимкнені, значить на діод d9 не надходить мінус (логічний 0) через низький опір лампочок поворотників. Цей діод закритий і конденсатор с7 повільно (2 сек.) заряджається через резистор r18 практично до напруги живлення схеми, близько 9 в.на входах 1-2 логічного елемента 3u:a з’являється логічна 1 і він перемикається, на його виході 3 встановлюється логічний 0. Далі він надходить на входи 5-6 наступного елеменпа 3u:b. На його виході 4 з’являється логічна 1. Цей елемент я застосував для більш кращих фронтів при перемиканні логіки 3u: a під час заряду-розряду конденсатора с7.

Далі логічна 1 надходить на входи 8-9 3u:c, на його виході 10 встановлюється логічний 0, який через діод d1 надходить на 4 висновок u1 і блокує його роботи. Сигнал reset.

Далі логічний нуль надходить на висновки 12-13 наступного елемента 3u:d і на його виходу 11, логічна 1 через резистор r7 і діод d2 надходить на висновок 15 мікросхеми u2, блокує її роботу і встановлює в початковий стан. Сигнал reset.в результаті чого обидві мікросхеми u1 і u2 не працюють, транзистори q3,q4 закриті. Лампочки поворотів не світяться.при включенні повороту або аварійної сигналізації, в перший момент часу транзистор q4 ще закритий. Відповідно на його витоці з’являється негативна напруга(логічний 0) через малий опір ламп розжарювання або через шунтуючі резистори r21, r25 при використанні світлодіодних ламп, у яких великий внутрішній опір. В результаті цього конденсатор с7 швидко розряджається (0,5 сек.), на висновках 1-2 елемента 3u:a з’являється логічний 0, на його виході 3 з’являється логічна 1. Так само вся інша логіка змінює свій стан на протилежне в результаті чого скасовуються сигнали reset на мікросхемах u1, u2. Зокрема на виводі 10 елемента 3u: c з’являється логічна 1, яка знімає reset з 4 виведення мікросхеми u1. І на виведенні 11 елемента 3u: d з’являється логічний 0, який так само знімає reset з виведення 15 мікросхеми u2.

Тактовий генератор починає працювати, імпульси з 3 виведення u1 надходять через резистор r4 на рахунковий вхід 14 мікросхеми u2 і на її виходах q0-q6 по черзі з’являється логічна 1. Яка через діоди d5, d7 і резистор r14 надходить на базу транзистора q3. Він відкривається і продає мінус на затвор транзистора q4. Він так само відкривається, на його витоку з’являється позитивне напруга яке подається через контакти включеного раніше перемикача поворотів і загоряється відповідний поворот.

Так само позитивне напруга(логічна 1) впирається в закритий діод d9 і конденсатор с7 починає повільно заряджатися(2 сек.). Час його заряду більше на 2 секунди ніж найдовша пауза(поворот не горить) під час будь-якого режиму роботи цього реле. Це потрібно для того, що б при включеному повороті або аварійки завжди був дозволяючий сигнал для роботи схеми.

Потім поворот гасне і на витоку q4 знову з’являється лоіческій 0, який через діод знову швидко розряджає конденсатор с7 і схема продовжує працювати до виключення повороту. Після вимкнення повороту через 2 секунди логіка перемикається і встановлює мікросхеми для роботи в початок циклу перед наступним включенням.

Після кожного нового імпульсу приходить на висновок 14 мікросхеми u2 логічна 1 буде зміщуватися в низ на його виходах q0 — q6(в моєму випадку).

Тобто спочатку логічна 1 з’явиться на виводі 2 і через діод d5 і резистор r14 надійде на базу q3. Він відкриє транзистор q4 і поворотник буде світитися до приходу наступного імпульсу на висновок 14 мікросхеми u2. Наступний імпульс змістить 1 на висновок 4 мікросхеми u2. Вона через діод d6 надійде на транзистор q2. Він закритий, тому що кнопка s1 не натиснута, контакти розімкнуті. Відповідно транзистори q3, q4 закриті, поворотник згас. Мала пауза.наступний імпульс зрушує 1 на висновок 7, вона через діод d7 і резистор r14 знову надходить на базу q3. Слідом відкривається транзистор q4 і поворотник знову світиться.

Наступний імпульс зрушує 1 на висновок 10, він ні куди не підключений і поворотник згас. Наступний імпульс знову зрушує логічною 1 на висновок 1, він теж ні куди не підключений, поворотник не горить, довга пауза. Наступний імпульс зрушує 1 на висновок 5 яка через резистор r9 і діод d4 надходить на висновок 15(reset) u2 і скидає мікросхему в початок циклу. Тобто наступна логічна 1 з’явиться на виведенні 3 і весь цикл подвійного швидкого моргання з паузою повториться до відключення повороту.

Якщо натиснути кнопку з фіксацією s1 то її контакти залишаться замкнуті. При цьому закриється транзистор q1 і відключить додатковий конденсатор с3 від 2-6 виведення таймера u1 для зниження частоти тактових імпульсів. Так само відкриється транзистор q2, який підключить діод d6 до резистора r14. Це необхідно для імітації звичайного режиму роботи реле поворотів. Я це робив для виключення складності проходження техогляду. Натиснув кнопочку і поворотники з аварійкою моргають як в штатному режимі!

налаштування. зводиться до підборуНоміналів елементів позначених на схемі зірочкою ( * ).частота тактового генератора залежить від ємності конденсаторів с2, с3, резисторів r2, r3. Регулювання частоти моргання поворотів у великому діапазоні здійснюється підлаштування резисторами rv1, rv2.від номіналів резистора r18 і конденсатора с7 залежить час роботи тактового генератора після виключення повороту або аварійки. Менше 2 секунд не варто робити!!!

деталі. на догоду компактності максимально використовував наявні smd компоненти.

резистори: 0 ом перемички типорозміру 1206.r1-r18 номінали відповідні схемі, типорозміру 1206.r19, r20, r23, r24 це токоограничевающие резистори в світлодіодних автомобільних лампочках.rv1, rv2 багатооборотні підлаштування резистори опором згідно схеми в корпусі 3296w.

діоди: d1-d9 будь-які малогабаритні, малопотужні з прямим струмом 100ма. Наприклад 1n4148 в корпусі sod-80.d10 будь низькочастотний зі зворотною напругою від 40в і прямим струмом від 5а. Наприклад in5428 в корпусі d0-214.d11 будь-якої середньої потужності зі зворотною напругою від 400в і струмом 1а. Наприклад in4005-in4007.d15 стабілітрон потужністю 0,5 — 1вт з напругою стабілізації 13-15в. Наприклад in4734a, in4744a.vd1-vd4 це світлодіодні автомобільні лампочки.

транзистори: q1, q3 будь-які малопотужні n-p-n структури здатні працювати в ключовому режимі зі струмом колектора від 100ма. Наприклад вс547 в корпусі sot-23.q2 будь-який малопотужний p-n-p структури здатний працювати в ключовому режимі зі струмом колектора від 100ма. Наприклад вс557 в корпусі sot-23.q4 будь-якої середньої потужності польовий p-канальний транзистор зі зворотним напругою стік-витік не менше 30 в і струмом стоку перевищує струм всіх ламп аварійної сигналізації вашого авто не менше ніж в три рази. Краще в чотири! наприклад irf4905 в корпусі то-252.

конденсатори: с2, с3, с6, с7 електролітичні ємністю згідно схеми. Наприклад к50-35.с1, с4, с5, с8-с11 керамічні ємністю 100нф напругою не нижче 25в.додаткові на платі 100нф напругою не нижче 25в типорозміру 1206.

мікросхеми: u1 інтегральний таймер ne555 в корпусі so-8. U2 лічильник імпульсів з декодером cd4017 в корпусі so-16.u3 4 елементи 2і-не cd4011 в корпусі so-14.u4 імпульсний стабілізатор з вихідною напругою 9в при струмі від 0,5 а при вхідній напрузі до 32 в.у мене був на lm2596.

перемикач режиму роботи: s1 будь-яка малогабаритна кнопка з фіксацією, яка підійде до вашої панелі.

реле: rl1 будь реле 12в з номінальним струмом контактів перевищують максимальний струм лампочок аварійної сигналізації не менше ніж в три рази. Наприклад автомобільне реле 75.3777-10

перемикачі: sw це перемикачі поворотів і аварійної сигналізації у вашому авто або мототехніці.